Cum nu vrea România să impresioneze la Expo Milano 2015

0 311

Ministerul român de Externe a prezentat marţi proiectul Pavilionului România de la Expo Milano 2015, eveniment ce se va desfăşura în perioada 1 mai – 31 octombrie. Expoziţia mondială, după cum se ştie, are loc o dată la cinci ani, iar importanţa sa pentru fiecare stat este colosală: acesta poate aduce ţărilor participante nu doar turişti, cât şi investitori şi colaborări practic pe orice plan.

Standul României nu va imita fructe (ne aducem aminte de “mărul” verde de la Shanghai), ci va arăta ca o casă din Delta Dunării, structurată pe două niveluri: lemn şi sticlă. Eforturile autorităţilor organizatoare sunt însă demne de milă: trebuie să impresioneze o lume întreagă cu un buget infim: numai 3,5 milioane euro, mai puţin de jumătate faţă de banii alocaţi pentru expoziţia internaţională de acum zece ani, de exemplu, de la Aichi (Japonia), când România a alocat atunci 8 milioane de euro, dar şi mai mic faţă de bugetul alocat pentru organizarea Expo Shanghai (în 2010), 5,6 milioane euro. Mai mult, bugetul alocat şi aprobat de Guvernul României pentru Expo 2015 este între cele mai mici şi din UE. Comparativ, Slovenia se promovează cu 5,5 milioane euro, Cehia cu 7 milioane euro, iar vecinii unguri au alocat un buget de 10 milioane de euro. Iar state precum Elveţia şi Franţa, care practic nu au nevoie de nici o prezentare pompoasă, şi-au alocat pentru acest eveniment bugete de 18,5 şi, respectiv, 20 de milioane de euro. Alte ţări, de exemplu Statele Unite ale Americii, participă la eveniment doar prin contribuţie privată. Şi am putut observa personal, ca vizitator al expoziţiei din 2010 din China, cum stăteau chinezii la cozi interminabile la standurile fiecărei ţări în parte, fie doar să le viziteze, fie să guste din produsele tradiţionale specifice.

Şi a fost trist să văd cum până şi ţări din Africa au alocat mult mai mulţi bani în astfel de proiecte importante, având pavilioane care de care mai grandioase. Pentru că cele mai importante sunt chiar standurile ţărilor, ele sunt cele care îi determină în primul rând pe turişti să viziteze şi să pozeze un anumit pavilion. Cu cât standul este mai mare şi mai spectaculos, cu atât va atrage mai mulţi “fani”.

Georgian Ghervasie, comisarul general pentru România la Expo Milano 2015, a explicat că “Ministerul Afacerilor Externe a solicitat un buget”, însă suma respectivă de 3,5 milioane euro reprezintă “bugetul stabilit de Guvern”. Executivul găseşte bani pentru absolut orice, însă prea puţini pentru promovarea României la un eveniment la care şi-au confirmat deja participarea peste 145 de state şi la care sunt aşteptaţi 20 de milioane de vizitatori din întreaga lume. Eveniment care ulterior, ca stat, te poate ajuta să îţi relansezi economia.

de Alina Oprea Puterea

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

css.php