Radio România Actualităţi şi Money Channel, somate de CNA pentru prezentarea cazului Roşia Montană

5 93

Mediafax anunţă că CNA a monitorizat o serie de emisiuni difuzate de TVR 1, TVR 2, B1 TV, Antena 3, Realitatea TV, The Money Channel şi Radio România Actualităţi, în urma primirii unor sesizări.

În plângerea unui telespectator împotriva The Money Channel se arată că: „De pe site-ul money.ro aflăm următoarele: «Andreea Negru şi invitaţii ei vor căuta răspunsuri la următoarele întrebări: Ce pot şi ce trebuie să facă firmele private? Care este implicarea corporaţiilor în promovarea valorilor culturale româneşti pe plan intern şi internaţional. Care sunt marii investitori străini implicaţi în proiecte de anvergură pentru protecţia şi conservarea obiectivelor de patrimoniu? Răspunsurile vor veni de la membrii Grupului Independent de Monitorizare a Patrimoniului: Acad. Răzvan Theodorescu, Acad. Alexandru Vulpe, Arh. Augustin Ioan, Prof. Ioan Opriş, Cosmin Popa, purtător de cuvânt». Deşi suntem anunţaţi de moderatoarea emisiunii că aceasta va căuta răspunsuri la întrebările de mai sus, constatăm că scopul emisiunii este acela de a scoate în evidenţă în ce mod este implicată o anume corporaţie în promovarea valorilor culturale româneşti şi să sublinieze un anume investitor străin implicat în proiecte de anvergură pentru protecţia şi conservarea obiectivelor de patrimoniu. Acelaşi investitor, aceeaşi corporaţie. Întreaga emisiune se referă exclusiv la această corporaţie, căreia vorbitorii fără nicio excepţie îi aduc numai cuvinte de laudă”.

Potrivit monitorizării CNA, „în emisiune a fost prezentat un singur punct de vedere în legătură cu tema anunţată, respectiv cel al susţinătorilor investiţiei companiei RMGC, fără să fie prezentate şi alte puncte de vedere pe această temă. Invitaţii emisiunii, prezentaţi drept „membri ai Grupului Independent de Monitorizare a Patrimoniului” (numele complet al grupului fiind de fapt Grupul Independent de Monitorizare a Patrimoniului din Roşia Montană-GIMPCRM), au făcut referiri la cei care contestă poziţia RMGC şi a Grupului, fără ca în emisiune să fie prezentate şi punctele de vedere ale acestora”.

Pe de altă parte, şi Roşia Montană Gold Corporation (RMGC) a sesizat CNA în legătură cu emisiunea „Radioul de sâmbătă seara”, difuzată de Radio România Actualităţi pe 13 august, de la ora 19.00, ce a avut ca temă festivalul Fân Fest de la Roşia Montană. „În cadrul acestei emisiuni, postul public de radiodifuziune a permis exprimarea unui punct de vedere singular şi tendenţios împotriva proiectului minier dezvoltat de RMGC. Moderatorul Pompilius Onofrei şi reporterul Dorin Corpade fac o serie de afirmaţii negative privind proiectul, afirmaţii care aduc grave prejudicii de imagine companiei, fără a produce vreo dovadă în susţinerea acestora. În plus, reporterul Radio România Actualităţi nu asigură delimitarea clară între fapte şi opinii. În fine, Radio România Actualităţi nu a solicitat în niciun fel punctul de vedere al reprezentanţilor companiei RMGC sau Gabriel Resources faţă de aceste susţineri”, se arată în sesizarea companiei.

În transmisiunea în direct, reporterul Dorin Corpade a făcut o serie de afirmaţii, precum: „festivalul fânului de la Roşia Montană, pot spune un festival al muzicii în aer liber şi nu numai, cu activităţi culturale şi creative, cu dezbateri ştiinţifice şi lecţii de istorie în amfiteatrul munţilor, ce înconjoară Roşia Montană şi care vor dispărea dacă se materializează proiectul investitorului canadian”, „De fapt Fân Fest (…) se organizează an de an, în scopul de a salva Roşia Montană de la dispariţie, pentru că aşa cum se cunoaşte vor fi excavaţi 5 munţi, iar în locul acestora … va apare un lac cu cianuri”, potrivit monitorizării CNA.

RMGC a mai sesizat CNA în legătură cu emisiunea „Ora de ştiri”, difuzată de TVR 2 pe 16 iulie, de la ora 22.05. „A fost permisă exprimarea unui punct de vedere singular asupra emiterii avizului de descărcare arheologică aferent unei părţi a masivului Cârnic, asigurând o expunere a audienţei numai faţă de argumentele unor contestatari de notorietate ai proiectului de exploatare minieră de la Roşia Montană, fără a exista o preocupare faţă de punctul de vedere al reprezentanţilor RMGC şi fără ca invitaţilor să li se solicite dovedirea aserţiunilor proprii. În cadrul emisiunii au fost făcute o serie de afirmaţii grave: acordarea certificatului de descărcare arheologică are la bază «clinchetul arginţilor», Comisia Naţională de Arheologie a fost epurată de opozanţii proiectului de exploatare Roşia Montană, susţinătorii proiectului sunt plătiţi de RMGC, RMGC a înfiinţat asociaţii pentru a asigura susţinerea publică a proiectului, proiectul de exploatare al RMGC reprezintă un «atentat grav asupra mediului». Deşi toate aceste afirmaţii erau îndreptate în mod direct împotriva RMGC, subscrisa nu am fost informată despre existenţa acestei emisiuni, nu am fost invitată să participăm la emisiune şi nu ni s-a solicitat punctul de vedere”, se arată în sesizare.

RMGC a mai trimis o sesizare la CNA, pe 13 septembrie, privind emisiunea „La minut”, difuzată de TVR 1 pe 23 august, începând cu ora 14.05, „în cadrul căreia s-a transmis ştirea având ca subiect: petiţia împotriva proiectului Roşia Montană, iniţiativă lansată de consilierul prezidenţial Peter Ekstein Kovacs”. „În cadrul acestei emisiuni, TVR 1 a permis exprimarea unui punct de vedere unilateral asupra problematicii în discuţie, asigurând o expunere a audienţei numai faţă de argumentele unor contestatari de notorietate ai proiectului de exploatare minieră Roşia Montană”, se arată în sesizare.

Şi ActiveWatch – Agenţia de Monitorizare a Presei a trimis o sesizare la CNA, pe 31 august, privind emisiunea „Telejurnal” de la TVR 1, difuzată pe 28 august, de la ora 20.16, în care a fost difuzat un material despre Roşia Montană, considerat a fi „părtinitor” de către asociaţie. „Vă semnalăm că acest material, realizat de TVR cu privire la exploatarea minieră de la Roşia Montană este documentat neprofesionist. Materialul este mai degrabă o pledoarie pentru începerea exploatării miniere, decât o informare echidistantă a situaţiei de la Roşia Montană. Ştirea, prezentată de jurnalistul Adrian Rozenberg, cuprinde numai argumente în favoarea începerii exploatării miniere de la Roşia Montană, nu face referire la poziţiile celor care se opun proiectului şi foloseşte o serie de informaţii false (staţia de epurare depinde de redeschiderea minei, un inginer minier responsabil cu ecologizarea minelor este prezentat drept un fost şef de exploatare)”, se arată în sesizare.

Pe de altă parte, RMGC a mai trimis o sesizare la CNA, pe 13 septembrie, în care reclamă faptul că B1 TV a transmis în 19 august, ora 14.00, emisiunea „Ediţie de prânz”, în cadrul căreia s-a dezbătut subiectul declaraţiilor formulate de preşedintele Traian Băsescu referitoare la proiectul minier Roşia Montană, fără ca reprezentanţi ai acestei societăţi să fie invitaţi la emisiune. Totodată, în sesizare se spune că în cadrul acestei emisiuni au fost făcute o serie de afirmaţii grave împotriva RMGC. „Principala mea nemulţumire, opoziţie şi chiar vehemenţă cu care m-am exprimat, era că în contractul iniţial erau condiţii inacceptabile pentru statul român. Practic statul român nu lua nimic. (…) Era vorba despre încă un tun dat de nişte persoane venite din Canada, au dat nişte ţepe peste tot în lume şi au găsit în România, ca atâţia alţii fraieri”, a spus avocatul Aurelian Pavelescu, invitat în emisiune.

În schimb, pe 25 august, de la ora 22.04, directorul general al Roşia Montană Gold Corporation, Dragoş Tănase, a fost invitat la B1 TV, în emisiunea „Evenimentul zilei” moderată de Ion Cristoiu, şi a vorbit despre activitatea societăţii RMGC şi avantajele exploatării miniere de la Roşia Montană. În emisiune au mai fost invitaţi Adrian Vasilescu, consilier BNR şi Sebastian Vlădescu, fost ministru de Finanţe care s-au exprimat în favoarea acestui proiect.

RMGC a mai trimis o sesizare la CNA, pe 13 septembrie, privind o ştire din emisiunea „Prime Time News”, de la Realitatea TV, difuzată pe 23 august, de la ora 20.00, „în cadrul căreia s-a dezbătut subiectul declaraţiei de susţinere a proiectului Roşia Montană de către preşedintele Traian Băsescu”. „În cadrul ştirii, Realitatea TV a încălcat în mod repetat principiile şi regulile privind conţinutul audiovizual, după cum urmează: a permis exprimarea unor puncte de vedere neargumentate împotriva proiectului minier dezvoltat de RMGC, fără a solicita invitaţilor dovezi în susţinerea acuzaţiilor formulate şi de aemenea nu a intervenit pentru separarea clară a opiniilor de fapte; nu a fost solicitat în niciun fel punctul de vedere al reprezentanţilor companiei RMGC sau Gabriel Resources, respectiva ştire prezentând doar o perspectivă unilaterală şi tendenţios negativă vis-a-vis de proiectul minier”, se arată în sesizare.

La şedinţa CNA de joi au luat parte membrii Răsvan Popescu, peşedinte, Ioan Onisei, vicepreşedinte, Narcisa Iorga, Dan Grigore, Gelu Trandafir, Attila Szasz, Christian Mititelu, Cristina Trepcea şi Mihai Mălaimare.

Răsvan Popescu a propus somarea postului The Money Channel, argumentând că a fost cazul „cel mai flagrant” de dezechilibru, făcând „emisiune cu un grup (GIMPRM n.r.) care este sprijinit logistic de o parte (RMGC n.r.)”. Propunerea sa a fost adoptată în unanimitate.

În cazul Radio România Actualităţi, Răsvan Popescu a propus atenţionarea postului, iar Narcisa Iorga – somarea publică a postului. Propunerea de sancţionare a postului cu somaţie publică a fost adoptată, fiind votată de Gelu Trandafir, Attila Szasz, Ioan Onisei, Dan Grigore, Răsvan Popescu, Narcisa Iorga şi Christian Mititelu, după ce propunerea de atenţionare nu a întrunit numărul suficient de voturi.

Totodată, CNA a decis să transmită scrisori de atenţionare şi posturilor TVR 1, TVR 2, B1 TV şi Realitatea TV pentru modul în care au prezentat subiectul Roşia Montană.

În plus, la propunerea lui Ioan Onisei, membrii CNA au fost de acord să trimită o recomandare tuturor radiodifuzorilor privind tratarea subiectului Roşia Montană. Astfel, va fi elaborată o recomandare pe care CNA o va trimite posturilor de televiziune şi radio, care „să aşeze dezbaterea pe un teren legal ferm şi să pună faţă în faţă principalele puncte de vedere opuse”, de regulă în cadrul aceleiaşi emisiuni, a explicat Răsvan Popescu.

Sancţiunile şi atenţionările decise au fost adoptate în baza articolului 66 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, potrivit căruia „(1) În programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală, trebuie să respecte următoarele principii: a) asigurarea imparţialităţii, echilibrului şi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică; b) evitarea oricăror forme de discriminare. (2) Prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie se asigură, de regulă, în cadrul aceleiaşi emisiuni, iar în mod excepţional, în emisiunile următoare; în cazul în care cei solicitaţi refuză să participe sau să îşi precizeze punctul de vedere, acest fapt trebuie menţionat pe post; absenţa punctului de vedere al uneia dintre părţi nu exonerează realizatorul/moderatorul de asigurarea imparţialităţii”.

Sursa: Mediafax

5 Comments
  1. Denis says

    Ma bucur ca s-a sesizat Consiliul National al Audio-Vizualului, pentru ca informarea corecta ar trebui sa fie o practica a jurnalismului. Trebuie sa cunoastem lucrurile reale despre acest proiect – ca utilizeaza cea mai avansata tehnologie din lume de extractie a aurului, ca va construi cel mai sigur baraj minier din lume sau ca va crea peste 3000 de locuri de munca.

  2. Cornelia Popa says

    Important este, in opinia mea, sa se puna accentul pe informatii veridice, verificate de autoritati competente. De exemplu, s-ar putea insista asupra faptului ca somajul in RM e de 80% si, deci,necesitatea de joburi in zona este foarte mare sau ca zona este deja destul de poluata, incat 120 de milioane de dolari alocati pentru ecologizare,de catre rmgc, este o suma care nu trebuie neglijata.

  3. Alex says

    oooooo postacii sunt la tastatura. Mai iudelor nu stiu cum va mai suportati!

  4. Haine Originale says

    Salutare tuturor. Cautam altceva pe net si cand am ajuns sa citesc discutiile de-aici m-am oprit sa va dau un indemn la a continua caci faceti bine ceea ce faceti, informatiile vostre sunt utile oricui. Multa bafta!

  5. antena 3 says

    Radio România Actualităţi ÅŸi Money Channel, somate de CNA pentru prezentarea cazului RoÅŸia Montană | Buciumul – Periodic de informaÅ£ie ÅŸi atitudine naÅ£ionalistă is a sensible subject, trate with more attention.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

css.php